Zavedení elektronické evidence tržeb (EET) ťuká na dveře. Od 1. prosince 2016 se dotkne restauračních zařízení a od 1. března 2017 bude povinná pro maloobchod a velkoobchod. Pojďte se podívat na deset největších omylů o EET z pohledu živnostníků.
- Elektronická evidence tržeb bude stát drobné živnostníky spoustu peněz. Na malém městě jen těžko vznikne restaurace nebo nový internetový obchod.
Tento názor ve společnosti stále převažuje, ale není tomu ve skutečnosti tak. Elektronickou pokladnu spolu se systémem a malou tiskárnou pořídí drobný podnikatel do sedmi tisíc korun. Část finančních prostředků vzniklých na zakoupení potřebného vybavení si může odečíst od dílčího základu daně ze samostatné výdělečné činnosti.
- Díky zavedení systému se budou odesílat data o tom, co lidé kupují. Odesílání bude složité.
Na účtence, kterou obdrží Finanční správa skrze datovou zprávu ve formátu XML, se objeví hodnota nákupu, čas provedené transakce a výše daně. Data program zašle automaticky sám. Při tvorbě e-shopu myslete na to, jaký systém si pořídíte. Musí být uživatelsky příjemný, propracovaný, spolehlivý a napojený na elektronickou evidenci tržeb.
- Zavedení elektronické evidence tržeb zlikviduje drobné podnikatele stejně jako v Chorvatsku.
Zrušení výdělečné činnosti malých podnikatelů nebo uzavření restaurací v Chorvatsku bylo spíše administrativní záležitostí. I v České republice průzkumy uvádějí, že dojde k uzavření činnosti řady podniků. Jde zejména o to, aby problematické subjekty nemohly být kontrolovány finančními úřady pro krácení daní v minulých letech. Podnik uzavře činnost do konce roku 2016 a od začátku roku 2017 ji zprovozní. Může se stát, že se restaurace, drobná prodejna nebo internetový obchod formálně uzavřou provozovnu a otevřou ji pod jiným názvem.
- Restaurace se dostanou do problémů zejména na vesnicích, kde jsou provozní nuceni tlačit ceny jídel na absolutní minimum. Díky EET se zdraží výhodné polední menu.
Plošné zavedení elektronické evidence tržeb narovná tržní prostředí. Všichni restauratéři budou mít stejné podmínky pro sestavení ceny. Dá se předpokládat mírné zvýšení cen. Na druhé straně díky snížené sazbě DPH by podniky k razantnímu zvyšování cen nemusely přistupovat. Bude záležet na typu restaurace a na regionu, kde podnik působí.
- Internetové obchody budou muset vést elektronickou evidenci na veškeré nákupy.
Na platby provedené z účtu kupujícího na účet prodejce se elektronická evidence tržeb nevztahuje. Pokud zákazník zaplatí zboží na dobírku v hotovosti přepravní společnosti, která jej zašle na účet e-shopu, transakce nebude do EET spadat. Je zbytečné provádět dvojí kontrolu. EET se bude vztahovat na internetové objednávky zaplacené v hotovosti, například na dobírku (přepravní společnost zaplatí e-shopu zboží v hotovosti), platby skrze platební bránu nebo PayPal. Dále jí budou podléhat platby za zboží při osobním odběru.
- Paušál za využití služeb k elektronické evidenci tržeb bude pro malé živnostníky devastující, e-shopy z něj budou zmatené.
Živnostníci budou muset platit paušál za využití software. Na trhu si mohou drobní podnikatelé zvolit levný program, který je sice finančně zatíží, ale ne nějak dramaticky. Založení e-shopu bude stejně snadné jako nyní, pouze bude navíc uživatelské rozhraní obohaceno o kolonky týkající se EET.
- I přes zavedení elektronické evidence tržeb se bude dále krátit na daních.
Rozdílný pojem je tzv. daňová optimalizace, kterou podnik sníží daňovou povinnost v souladu se zákonem, a krácení daní. Evidence by měla být spravedlivým nástrojem, který narovná tržní prostředí.
- Pokud nemají živnostníci internet, budou si jej muset kvůli elektronické evidenci tržeb pořídit.
Internetové připojení je v dnešní době nutností. Podnikatelé budou moci využít program instalovaný do chytrých telefonů a minimalizovat výdaje za internetové připojení na minimum, stejně jako náklady za program, pokladnu a tiskárnu.
- Údržba systému nebo pronájem e-shopu bude stát spoustu peněz.
Vše záleží na tom, jaký systém a jaký paušál živnostník zvolí. Na internetu nalezne výhodné balíčky, které zahrnují i údržbu systému a finančně jej nezatíží. Perfektní e-shop si pronajme již od 499 Kč měsíčně. Základní verzi získá drobný podnikatel zdarma.
- Zákazník má povinnost vzít si účtenku a prodejce ji musí vystavit.
Ze zákona plyne, že zákazník si účtenku vzít nemusí, není to jeho povinnost, ale povinností obchodníka je účtenku mu vydat. Vytisknout účtenku musí vždy, i za předpokladu, že mu zákazník dopředu sdělí, že o ni nemá zájem. Proto si k pokladně živnostník musí zakoupit alespoň malou příruční tiskárnu.