Od roku 2009 mají filtr pevných částic všechny automobily s dieselovým motorem. Důvodem bylo zpřísnění emisních norem – bez tohoto nezbytného doplňku, který snižuje množství mikročástic vypouštěných do ovzduší výfukovým systémem, by se v současné době neobešlo žádné vozidlo. Potíž je v tom, že součástka nevydrží věčně a výměna je finančně nákladná.
Některé autodíly si lze pojistit. Například drahá bezrámová okna, jejichž výměna patří k velmi nákladným položkám, ale můžete si sjednat připojištění čelního skla. V souvislosti s DPF filtrem však na žádné pojištění nenarazíte.
Životnost filtru pevných částic se pohybuje kolem 100 tisíc kilometrů, ale v praxi hraje podstatnou roli také styl jízdy. Proto dochází v segmentu ojetých vozů k nejrůznějším podvodům, a dokonce přibývá případů, kde je filtr zcela demontován. Pokud se z výfuku doslova „nevalí černý dým“, pak je absence DPF nezjistitelná.
Jak poznáte, že filtr dosluhuje?
Že je zapotřebí čištění DPF, poznáte podle citelného poklesu výkonu motoru, což má logicky vliv na spotřebu. Vám nezbude, než problém co nejdříve vyřešit a zajistit prodloužení životnosti filtru.
Některé společnosti nabízí chemické čištění filtru. Tato metoda vede k úplnému zničení filtru bez možnosti další renovace. Neexistuje totiž chemická látka, která by efektivně vyčistila filtr od uloženého popela.
Samozřejmě se nabízí způsoby oprav DPF, které skutečně fungují. Konkrétně jde o pálení v peci pod odborným dohledem. Filtr se vloží do pece a postupným zvyšováním teploty dojde ke spálení sazí. Ty se pak z kanálků extrahují, což prodlouží životnost komponentu o několik desítek tisíc kilometrů.
Nejrozšířenější technologií opravy je však metoda Heat Air – odstranění nečistot pomocí horkého vzduchu a tlaku v kombinaci s podtlakem. Filtr je zcela rozebrán, což vede k perfektnímu výsledku. V podstatě je o neúčinnější způsob, jak ušetřit nemalou částku za nový DPF a neuchylovat se přitom k nekalým praktikám, jako je vytlučení nefunkční součástky.