Pojišťovny začaly na obranu proti pojistným podvodům používat tzv, detektor lži. Jednou z takových pojišťoven je i Allianz.
Přístroj, který původně vznikl pro armádní účely, se zaměřuje na hlasovou křivku a jeho výstupem je tedy hlasová analýza telefonních hlášení.
Důvod k pořízení takového přístroje je prostý. Za loňský rok odhalila Allianz 2063 pojistných podvodů, což je o 397 případů více, než v roce 2012. Celkově šlo o 110 milionů korun, což bylo o téměř 10 milionů více, než rok předešlý.
Nejvíce podvodů se odehrálo v Praze, ve Středočeském kraji a v Moravskoslezském kraji. Velký nárůst jich pojišťovna zaznamenala také v kraji Jihočeském. Největší procento pojistných podvodů se už tradičně týkalo automobilů.
K novému přístroji se vyjadřuje Ludvík Bohman, ředitel úseku právního, compliance a odhalování pojistných podvodů Allianz pojišťovny:
„Jde o přístroj, který vznikl v Izraeli a původně byl určený pro armádní účely. Specialisté, kteří tento hlasový analyzátor vytvořili, zjistili, že když člověk lže, tak se mu nejenom zvyšuje tep a pot, ale také se mění struktura jeho hlasu. Normálně tuto odchylku neslyšíte. Ale když zvukovou stopu převedete do digitální podoby, poznáte z celé řady křivek, zda člověk na druhé straně aparátu mluví pravdu, nebo si vymýšlí.“
Podle testů, které Allianz pojišťovna provedla, pracuje přístroj až neuvěřitelně přesně.
„Vzali jsme deset nahrávek telefonátů se staršími případy, u kterých jsme v minulosti jednoznačně prokázali, že šlo o podvod. K nim jsme přibalili dalších deset standardních pojistných událostí, které byly zcela v pořádku. Aniž by je experti, obsluhující tento hlasový detektor, znali, dokázali u všech perfektně rozpoznat, kdy šlo o podvod a kdy o klasickou pojistnou událost. Vše pouze na základě analýzy křivek hlasu,“ doplnil Ludvík Bohman.