Dva výzkumné projekty se ucházejí o peníze na svůj rozvoj moderním způsobem tzv. crowdfinancováním (davovým financováním).
Drobní přispěvatelé – podporovatelé – mohou takto podpořit ponornou laboratoř a výzkum sexuálního imprintingu.
Ponorná laboratoř
Vědecko-populární pořad Českého rozhlasu Dvojky Meteor a server Startovac.cz od soboty 28. září podporují projekt vzniku ponorné laboratoře. Zařízení, které má se srovnatelnými parametry pouze americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku, NASA.
Na výsledek aktivity českých nadšenců z projektu Hydronaut, proto čekají zástupci Evropské kosmické agentury (ESA), České kosmické kanceláře a dalších partnerů, kteří v podvodní základně chtějí zkoumat lidské chování ve stresových situacích a dlouhodobém odloučení od civilizace.
Projekt Hydronaut DeepLab vychází z principu potápěčského zvonu, který umožní až několikaměsíční pobyt ve středních hloubkách 30-40 m pod hladinou. Díky projektu bude možné provádět v Česku výzkumy hned v několika vědeckých a technologických oborech (medicíny, psychologie, biologie nebo botaniky, až po vývoj technologií a materiálů. Na výzkumech se podílí Fakulta tělesné výchovy a sportu, Botanický ústav AV nebo Ústav leteckého zdravotnictví.
V tuto chvíli má tým postaven třicetitunový základ ponorky a zbývá ji osadit technologiemi. Požadovaná částka na dokončení projektu je 300 000 Kč.
Výzkum sexuálního imprintingu
Druhým projektem, který se dočká podpory, je výzkum Sexuálního imprintingu, který zkoumá, proč si lidé vybírají partnery podobné jejich rodičům. Dosavadní výzkumy totiž ukazují, že dospělí jedinci si vybírají partnery podobné svým rodičům, avšak důležitou roli hraje vztah s daným rodičem během dětství. Otázkou však zůstává, zda a kdy k tomuto vtištění dochází. Cílem předkládaného projektu je tedy zjistit, kdy dochází k vtištění charakteristik blízkých příbuzných u žen.
Požadovaná částka je 50 000 Kč.
Oba projekty se ucházejí o peníze na svůj rozvoj crowdfinancováním (davovým financováním).
Ve světě je tento způsob velmi oblíbený. Drobní přispěvatelé – podporovatelé – podporují vznik kreativních věcí, a to především umělecky zaměřených. Financují se takto zatím nerealizované knížky, filmy, počítačové hry, divadelní hry, komiksy atd. Ve světě se takto již podařilo realizovat sta tisíce projektů a tato metoda rychle získává příznivce i v Česku.
„Věda zatím zůstávala trochu stranou. Meteor vždy hledal nové cesty jak vědě v České republice pomoci, a proto jsme se rozhodli takové financování davem sami zkusit,“ říká autor Meteoru Marek Janáč a hned dodává: „Rádi bychom zjistili, zda se u nás najde dostatečný počet lidí, kteří jsou ochotni vědě pomoci. Spojili jsme tedy síly s českou crowdfundingovou platformou startovac.cz a s dvěma odvážnými autory, kteří naši výzvu přijali.“
Cílem je popularizace jednotlivých vědeckých projektů i vědy samotné. Specifikum crowdfinancování kreativních projektů je to, že dárce/podporovatel může získat za svůj příspěvek zajímavou odměnu.
„Lidé mají tedy možnost projekty podpořit nejenom z čistě altruistických důvodů, ale mohou pro sebe získat celou řadu atraktivních a jinak nedosažitelných odměn včetně osobní účasti na projektech a zápisu do dějin české vědy. Pokud podle Vás bude pojmenován např. palubní počítač, tak si troufáme tvrdit, že s tím „zápisem“ skutečně nepřeháníme,“ dodává Martin Brykner ze serveru Startovac.cz.
Alena Janáková
Přeju projektům, které se derou k realizaci přes crowdfinancování, ať se jim start vydaří! Vypadají zajímavě.
Šiřitelům informací o tomto způsobu získávání peněz na projekty děkuji za aktivity.