Podle vyjádření ČNB, která vykonává dohled nad finančními zprostředkovateli, nabízejí někteří z nich svým klientům nevhodné produkty a snaží se je tak oklamat.
Jde například o časté klamavé přirovnávání investičního životního pojištění ke spoření a podněcování zákazníků k nadměrnému obchodování.
K 30. červnu 2013 bylo u ČNB registrováno celkem 151 794 pojišťovacích zprostředkovatelů a 7 771 investičních zprostředkovatelů. Za nabízení nevhodných finančních produktů jim může Česká národní banka ukládat vysoké pokuty.
TIP: Cyklistika je koníček nade vše
„ČNB dlouhodobě a intenzivně usiluje o úpravu pravidel pro finanční zprostředkování a v tomto směru je připravena pokračovat ve vylepšování regulace a výkonu dohledu i nadále,“ uvedl viceguvernér ČNB Vladimír Tomšík, do jehož gesce patří dohled nad finančním trhem.
U pojišťovacích zprostředkovatelů se ČNB často setkává s klamavým přirovnáváním investičního životního pojištění ke spoření. Klienti si pak např. nesprávně myslí, že při předčasném zrušení pojištění dostanou zpět své vložené finanční prostředky i s úroky. Ve skutečnosti však obdrží pouze tzv. odkupné, což je částka, která může být výrazně nižší než zaplacené pojistné.
K nejčastějším prohřeškům některých investičních zprostředkovatelů patří zejména podněcování zákazníků k nadměrnému obchodování. Zákazníkům doporučují provádění častých obchodů bez zjevné investiční strategie, díky čemuž mohou maximalizovat poplatky a provize za takto uskutečněné obchody.
ČNB v prvním pololetí 2013 uložila pojišťovacím zprostředkovatelům pokuty v celkové výši 3 miliony korun (za celý rok 2012 jim uložila pokuty v hodnotě 10 milionů korun). Hodnoty 3 milionů korun dosáhly v tomto období také pokuty uložené investičním zprostředkovatelům (v roce 2012 to byly celkem 2 miliony korun).
Zdroj: ČNB