Na sociálních sítích platí stejné zákony jako jinde, což si však zřejmě neuvědomují někteří obchodníci, kteří právě přes Facebook prodávají zboží.
Tváří se ale, že nejsou eshop a nemusí tedy dodržovat pravidla.
Vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený k tomu říká:
„Na poradenské lince se setkáváme s tím, že obchodníci odmítají uznat právo zákazníka na vrácení zboží bez udání důvodu v zákonné lhůtě 14 dnů od doručení, a to s odůvodněním, že nejsou e-shopem. Někdy dokonce neuvádí ani dostatek kontaktních údajů, a zákazníkovi tak omezují možnost komunikace či vrácení zboží. Někteří z těchto „obchodníků“ ani nemají živnostenské oprávnění – jednoduše nakoupí zboží a pak je za úplatu pošlou zákazníkovi, čímž porušují navíc ještě živnostenský zákon.“
Ustanovení občanského zákoníku o smlouvách uzavíraných na dálku platí pro každého podnikatele, který svými dostatečně konkrétními nabídkami oslovuje spotřebitele (potenciální kupující) za využití některého z prostředků komunikace na dálku. Internet tímto prostředkem v každém případě je a není rozhodné, zda má obchodník vlastní internetové stránky či využívá platformy sociální sítě (Facebook) nebo aukčního portálu (např. Aukro).
Podstatné je, že podnikatel nabízí zboží určitých parametrů a na spotřebitelovu objednávku reaguje zasláním objednaného zboží. Není tedy sporu, že k uzavření kupní smlouvy došlo, jakmile prodejce spotřebitelovu objednávku obdržel.
Pokud se spotřebiteli stane, že se při vrácení zboží setká s podobným postupem, má hned několik možností, jak se bránit. Nesplněná informační povinnost zakládá spotřebiteli právo odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku dokonce do 3 měsíců od převzetí zboží a požadovat zpět peníze včetně poštovného. Pokud se přes veškerou snahu nepodaří s obchodníkem dohodnout a peníze získat zpět, doporučujeme zaslat mu předžalobní výzvu ke splnění jeho zákonné povinnosti pod hrozbou žaloby k soudu. V případě podezření, že obchodník nemá platné živnostenské oprávnění, lze podat podnět též živnostenskému úřadu.