V různých obdobích vznikaly různé marketingově-podnikatelské koncepce. Dnes jich existuje 5 – označují se jako výrobní, výrobková, prodejní, marketingová a společenská.
Všechny tyto koncepce mohou firmy volit jako svou obchodní strategii a následně se podle toho řídit v praxi.
Výrobní koncepce
Vznikla na počátku dvacátého století a šlo o to vyrábět co nejlevněji. Tato koncepce zastává stanovisko, že spotřebitelé budou mít v oblibě produkty za nízkou cenu a s širokou dostupností.
V minulosti šlo o zavedení pásové výroby (Baťa, Ford). Dnes tuto koncepci najdeme hlavně v Číně, kde se pásovou a efektivní výrobou dosahuje nízkých cen výrobků i za cenu snížení jejich kvality.
Výrobková koncepce
Tato koncepce byla široce uplatňována v letech 1920 až 1940. Vychází z toho, že spotřebitelé si oblíbí kvalitní výrobky a budou je kupovat i za vyšší cenu. Dnes jde o luxusní auta, oděvy nebo parfémy.
Manažeři ve výrobkově orientovaných firmách se soustřeďují na vyrábění dokonalých výrobků, jejich zdokonalování, vymýšlení nových vlastností apod. Málo se ale přitom ohlížejí na požadavky zákazníků, spoléhají se pouze na to, že jejich cílová skupina značku znává a miluje, bude tedy výrobky kupovat vždy (Ferrari, Apple…)
Prodejní koncepce
Tato koncepce vychází z předpokladu, že zákazníci by výrobky nekupovali vůbec nebo velmi málo, kdyby nebyli neustále vystavování reklamě. Koncepce vznikla v letech 1940 až 1950, tedy v době masivního rozvoje médií (televize, rádio).
Příkladem je třeba pojišťovnictví, kde by lidé sami o sobě bez masivní reklamy o tyto produkty nejevili takový zájem, jaký pojišťovna potřebuje pro splnění svých cílů.
Prodejní koncepce nasazují většinou firmy, které chtějí vyrábět a prodávat to, co si trh ve skutečnosti nepřeje.
Marketingová koncepce
Cílem marketingové koncepce je zjistit potřeby zákazníků a následně je uspokojovat. Vzestup marketingu nastal v letech 1950 až 1970.
Marketingová koncepce vychází z toho, že je levnější si zákazníka udržet než získat nového. V té době tedy začaly vznikat různé věrnostní karty, předplatné, klubové karty apod. Středem pozornosti firem s marketingovou koncepcí je zákazník.
Společenská marketingová koncepce
Jinak také sociálně marketingová koncepce nebo koncepce společenského marketingu.
Uplatňuje se od roku 1970 a zásadou je uspokojit potřeby zákazníka s ohledem na potřeby společnosti. Firmy tak začaly přispívat k řešení globálních problémů, pomáhají rozvojovým zemím, provádějí výzkumy nemocí apod.
Výsledkem je lepší image, eliminace negativních zákaznických postojů, zvyšování věrnosti stávajících zákazníků a tím vším samozřejmě dosahování vyšších obratů a zisku.
Příkladem je ochrana životního prostředí, kdy se firmy snaží vyrábět ekologicky.