Vánočním tradicím v českých domácnostech jednoznačně dominuje Ježíšek. Ten rozdává dárky v rodinách 92 % respondentů.
Podíl jeho „konkurentů“ je zanedbatelný – Děda Mráz 0,6 %, Santa Claus 0,3 %.
Ukázal to výzkum sociologické agentury Focus, kterého se v minulých dnech zúčastnilo 966 obyvatel České republiky starších 18 let.
„Ježíšek zvítězil na plné čáře u všech skupin obyvatel České republiky bez ohledu na pohlaví, vzdělání nebo velikost města, kde žijí,“ komentoval výsledky výzkumu sociolog David Surý z agentury Focus.
Ten dále zjistil, že v 6 % domácností naděluje dárky někdo jiný, jehož totožnost bohužel neznáme. 1 % dotázaných uvádí, že se v jejich domácnosti Vánoce vůbec neslaví.
Santa Claus v reklamách vadí především starším lidem
Výzkumníci se dále dotazovali, zda lidem v České republice vadí používání postavy Santy Clause v předvánoční reklamě. Téměř polovina respondentů (44 %) uvedla, že ano. Čtvrtině respondentů taková reklama nevadí a třem desetinám je to jedno. Negativní postoj vyjadřují především starší respondenti a důchodci, názory se naopak nediferencují podle pohlaví či vzdělání dotázaných.
Ježíšek prožívá obrovskou renesanci
Nástup Ježíška za posledních pět let v České populaci potvrzuje i Tomáš Zdechovský, spoluzakladatel akce Zachraňte Ježíška. Podle Zdechovského zažívá dárkonoš Ježíšek za posledních několik let obrovskou renesanci nejen v českých domácnostech, ale i u reklamních tvůrců. Podíl lidí, kteří v podobných výzkumech preferují Ježíška, se za posledních 5 let zvýšil téměř o pětinu (19 %).
„Především v posledních třech letech se stále více objevuje Ježíšek jako ten, kdo nosí našim dětem dárky. Lidé se daleko více vrací k českým tradicím a zvykům,“ uzavřel Tomáš Zdechovský.