Podle ministra Jana Mládka je export jedním z hlavních pilířů naší ekonomiky a podpora exportu musí být prioritním zájmem státu na všech úrovních. Nejsledovanějším cílem je při tom zajištění stávajících a tvorba nových pracovních míst v České republice.
Jak ministr Mládek dále podotkl, Česká republika jako malá otevřená ekonomika je na úspěšném vývozu kvalitních produktů a služeb s co nejvyšší mírou přidané hodnoty životně závislá:
Jestliže 81 % exportu směřuje do partnerských zemí Evropské unie, další potenciál růstu vidíme zejména v prostoru mimo EU. V souladu s exportní strategií proto zahajujeme exportní ofenzívu v oblasti 12 prioritních zemí a 26 zájmových zemí, které byly vybrány na základě požadavků podnikatelských reprezentací. Pro etapu do roku 2020 sem patří například Brazílie, Čína, Indie, Irák, Kazachstán, Mexiko, Srbsko, Turecko, USA či Vietnam.
Jan Mládek sám povede misi více než dvou desítek podnikatelů na návštěvu Vietnamu, která se uskuteční ve dnech 10. až 15. května.
“Nespokojím se s dosažením kvantity v podobě cílového počtu 70 zahraničních kanceláří MPO, které byly plánovány v minulých obdobích. Podstatně důležitější než celkový počet zahraničních zastoupení jsou jejich konkrétní výsledky, jejich personální obsazení nejlepšími lidmi s obchodním duchem, ale zejména zvýšená pozornost vůči trhům s velkým obchodním a investičním potenciálem,” uvedl ministr Mládek.
“Naše exportní strategie je založena na třech pilířích — zpravodajství pro export, na rozvoji exportu a podpoře obchodních příležitostí. Zahájil jsem proces optimalizace marketingových služeb státu, aby české firmy dobře věděly, jakou podporu mohou od státu ve svém exportním úsilí očekávat. Proto kladu velký důraz na spolupráci s podnikatelským sektorem. Zásadní je restart samostatných, agilních a vzájemně se doplňujících aktivit našich agentur CzechTrade a CzechInvest. Jejich činnost musíme přizpůsobit vládním prioritám a především potřebám tuzemských exportérů na jedné a zahraničních investorů na straně druhé. Musí pružně a rychle reagovat na neustále se měnící podmínky na globálním trhu a stát jim prostřednictvím MPO poskytne maximální podporu,” vyzdvihl Jan Mládek.
Podle Jana Mládka musí v oblasti ekonomické diplomacie co nejdříve nastoupit synergický efekt spolupráce a sdílení infrastruktury vytvářením klientských center podpory exportu založených na spolupráci ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva zahraničních věcí a agentury CzechTrade.