Vytvořit si vlastní elektronický obchod je dnes z technického hlediska jednoduché. Na trhu je celá řada eshop systémů, které umožňují pronajmout si hotový a aktualizovaný systém za nějaký poplatek a můžete použít i jeden z mnoha open-source systémů, které stačí nainstalovat na server.
Samotné vydělávání peněz už ale tak jednoduché není.
Shrneme si napřed technické možnosti včetně kladů a záporů v přehledné tabulce:
Způsob | Klady | Zápory |
---|---|---|
Pronájem v eshop systému |
|
|
Vlastní naprogramovaný systém |
|
|
Open-source systém |
|
|
Jak je vidět, už základní porovnání jednotlivých výhod a nevýhod konkrétních řešení může mnohé napovědět. Pokud chcete opravdu šetřit, bude nejvhodnější eshop na open-source systému, kterých je dostatek zdarma. Musíte se však zároveň připravit na to, že takový systém možná bude potřebovat zásah programátora a pokud ho mít nebudete, může vás to stát mnoho peněz na ušlém zisku. Oproti tomu pronájem je zase o něco dražší, máte ale nějakou jistotu, že se o celý běh eshopů starají zkušení technicky zdatní lidé.
Výběr zboží a dodavatele
Skutečný problém ale není technické řešení, je to schopnost prodat. Na českém trhu jsou velcí hráči s výdejními místy po celé zemi, dokážou tlačit na cenu a snižovat ji díky tlaku na dodavatele. Může se klidně stát, že budou schopni prodávat zboží za nižší cenu, než bude vaše cena nákupní.
Z tohoto důvodu je důležitá volba toho správného sortimentu. Tomu svému byste měli rozumět a měl by vás jeho prodej bavit. Také byste si měli zvolit dobré dodavatele (nejlépe několik, aby váš eshop nebyl závislý pouze na jednom).
Důležité:
- Volba sortimentu
- Volba dodavatelů
- Průzkum konkurence a jejich cen
Kategorie a vzhled eshopu
Při tvorbě eshopu je potřeba snažit se o co nejlepší použitelnost pro potencionální i nakupující zákazníky.
Znamená to správnou volbu volbu kategorií, pěkný grafický design, logické rozmístění prvků webu (nákupní košík apod.) a dobré popisky u zboží. Tohle všechno by vydalo svým popisem na celou knihu – důležitá je například cenová strategie, uváděné informace, uvádění informací o dostupnosti zboží, správné obchodní podmínky a další věci.
Reklama
Eshop je obchod se vším všudy. I na Internetu platí, že v něm nakoupí buď ten, kdo jde kolem, nebo ten, co hledá zboží, které obchod prodává.
Reklamou na Internetu jsou hlavně:
- Vyhledávače (eshop a stránky s jeho zbožím by měly být správně dohledatelné na správná klíčová slova a slovní spojení
- PPC – platba za proklik u vyhledávačů (informace jsou například v článku Výdělek na Internetu s PPC reklamou)
- Bannerová reklama (nákup bannerů a samozřejmě i dalších reklamních a PR formátů na jiných webových stránkách)
Provozování eshopu je široké téma. Články o eshopech můžete sledovat na Netzin.cz, kde se dozvíte i něco o reklamě a dalších možnostech marketingu.