Vládní novela posílí pravomoci České obchodní inspekce u předváděcích prodejních akcí. Pořadatelé akcí budou muset ČOI posílat dopředu informaci o místu a datu konání akcí a o tom, jaké zboží na nich budou nabízet.
Za porušení bude hrozit pokuta až 5 milionů korun.
Ministerstvo průmyslu a obchodu dosáhlo dalšího úspěchu v boji proti nekalým praktikám pořadatelů předváděcích akcí. Po zavedení systému spotřebitelského ombudsmana a uzákonění zákazu řetězení živností byla dnes již v prvním čtení Poslaneckou sněmovnou schválena novela zákona o ochraně spotřebitele.
“Podle zjištění České obchodní inspekce pokračuje porušování zákona na předváděcích akcích i po uveřejnění dokumentu Šmejdi a následné mediální kampani. Jsme přesvědčeni, že náš návrh konečně tento závažný společenský problém dokáže z podstatné části vyřešit,” uvedl ministr průmyslu a obchodu Jiří Cienciala.
Novela zavádí povinnost pořadatelů předváděcích akcí nahlásit konání akce deset pracovních dní předem na Českou obchodní inspekci. To umožní ze strany ČOI jejich efektivní kontrolu. Dále novela zavádí povinnost zřetelně uvést na pozvánku upozornění, že na akci bude nabízeno zboží či služby, a jejich určení.
“Jsme spokojeni. Dnes byl schválen třetí kamínek z mozaiky opatření, které jsme na ministerstvu připravili, abychom zamezili porušování práv spotřebitelů a ochránili před agresivními praktikami některých prodejců zejména seniory,” dodal Tomáš Hajdušek, náměstek ministra zodpovědný za ochranu spotřebitele.
Novela nyní poputuje do Senátu a následně k podpisu prezidenta republiky. K nabytí její účinnosti by mohlo dojít do dvou měsíců.