Český trh má velmi dlouhou historii. Ta sahá až do období středověku, které je spojeno se vznikem prvních řemeslnických cechů. Zpočátku se obchodovalo hlavně se zemědělskými produkty, řemeslnými výrobky a různými surovinami. Modernizace probíhala v průběhu několika staletí, ale neobešla se bez překážek. Aby podmínky u nás vypadaly tak, jak je známe dnes, museli jsme ujít velmi dlouhou a trnitou cestu.
Západní produkty se k nám dlouho nemohly dostat
Obrovský rozvoj ekonomiky a podnikání u nás nastal v průběhu tzv. „první republiky.“ Ta je považována za zlatou éru nejen československých podnikatelů. Netrvala ale příliš dlouho. Po druhé světové válce se totiž zavedla centrálně plánovaná ekonomika, která omezila jak svobodu podnikání, tak svobodu celého trhu.Vše ovládal stát v čele s vládou a výrobu řídily plánovací komise. To vedlo ke značnému zhoršení hospodářských podmínek a obyvatelé byli vystaveni dlouhodobému nedostatku zboží. Chyběly dnes už naprosto běžné produkty, jako je toaletní papír nebo prací prášek.
Porevoluční změny
Osvobození od komunistické vlády nastalo po sametové revoluci v roce 1989. S tím šly ruku v ruce i velké změny v ekonomickém systému. Neefektivní plánované hospodářství se pochopitelně zrušilo a trh se tak stal hlavním mechanismem, který řídí a ovlivňuje hospodářský růst. Tržní prostředí posílila i postupná privatizace státního majetku a vznik nových firem.V průběhu 90. let tak mohlo dojít k celkové stabilizaci a postupnému ekonomickému růstu, nicméně na vymoženosti typu PULZE museli Češi a Slováci ještě dlouho počkat.
Zásadní milníky českého trhu
S nástupem demokratického režimu se obrovsky rozšířily možnosti naší země jak z ekonomického, tak z hospodářského a průmyslového hlediska. Za přelomové tedy pro ČR považujeme následující roky:
- 1993 – vznik samostatné České republiky
- 1999 – vstup do NATO
- 2004 – vstup do Evropské Unie
- 2007 – zapojení se do prostoru zemí Schengenu
Jaké jsou výsledky?
Otevření se zahraniční konkurenci přineslo pozitivní i negativní vlivy. Na jedné straně se zlepšila kvalita výrobků a služeb a na straně druhé vnímáme nové problémy, jako je například vysoká míra konkurence. Díky tomu ale vládne rozmanitost a dostávají se k nám ty nejmodernější vymoženosti. O novinky v oblasti elektroniky, tedy nejnovější verze notebooků, smartphonů či jiných praktických zařízení, jako je například PULZE, rozhodně není nouze. Stejné je to i s jinými technologickými trendy. Podnikatelé se proto neustále snaží inovovat a přizpůsobovat se rychlému tempu, aby byli úspěšní a konkurenceschopní.
Autor: Elena Gotfried